NCC:s rapport för 2023, höjd utdelning med 33%

NCC, konstruktionsbolaget som jag ägt sedan 2011, kom med sin Q4-rapport. Vi vet att byggandet på en del områden tagit tvärstopp men NCC har inte påverkats så mycket i tidigare kvartalsrapporter och inte heller här. NCC har gjort ett klart bättre år än jag skulle ha trott. Trots inflation, räntehöjningar och byggstopp så har de att göra, mestadels.

Det är lite ojämnt mellan olika marknader. Medan Sverige och Finland bromsas upp så har de fått nya projekt i Norge och speciellt i Danmark. De verkar ha en mindre lamslagen byggmarknad.

För Q4 rapporterar NCC en vinst på 392 miljoner. 4% mindre än förra årets Q4 men vinsten svänger rätt mycket beroende på projekt som blir klart så det är inte värt att kolla på enskilda kvartal.

För hela 2023 blev vinsten 1,6 miljarder, eller 16,11 kronor per aktie, hjälpt av makulering av 8% av aktierna. Målet satt för några år sedan var just 16 kronor i vinst på ett år. Istället för att sätta högre mål så väljer NCC:s styrelse att behålla 16 kronor som mål, ett tecken på att de också befarar komplicerade år framöver.

Föreslagen utdelning är 8 kronor uppdelat på två utbetalning vilket är en ökning med 33% jämfört med förra årets 6 kronor per aktie. Det är bättre än på några år, och bättre än min gissning på 7 kronor (vilket var närmare än "analytikerns" gissning på ca 6,50). Utdelningspolicy är 60% av vinsten, men man väljer att dela ut 50% utan någon motivering varför man lagt sig under policy.

Figur: NCC utdelning 10 år
Figur: NCC utdelning 10 år inflationsjusterad

Den egna fastighetsutvecklingen riskerar bli en stor förlust inom 1-2 år då uthyrningen inte gått speciellt bra. Det finns en byggnad i Solna som är nästan klar med bara 27% uthyrning, som det värsta exemplet. Det är i alla fall min slutsats av att ha läst rapporten.

NCC fortsätter också att ha väldigt låga marginaler på 2-3%. Jag antar att det är underleverantörer som tar majoriteten av pengarna för någonstans tar de vägen. Kan de få upp marginalerna till mer sunda 5-7% skulle vinsten rusa, men kanske är det orealistiskt i den här branschen.

I balansräkningen ökar nettoskulden mycket för att projekt byggs utan att säljas, men netto-belåningen är fortfarande låg i förhållande till vinsten. Skulle det behövas kan den betalas av med 1-2 år av inställd utdelning, såvida återbetalningskrav inte sammanfaller med förluster, vilket är troligt. Personer med pengar kan alltid låna. Personer utan pengar får inte låna.

Ser vi framåt så är orderingången och orderstocken stark inför 2024. Det ser inte ut som att 2024 blir riktigt dåligt heller. Tydligen var en del siffror i rapporten "lägre än förväntat" så kanske kommer NCC få stryk på börsen idag men jag är nöjd med rapporten.

Bonava

Jag kan inte prata om NCC:s utdelning utan att repetera hur mycket sämre det blev efter att NCC splittade ut NCC Housing som fick namnet Bonava. Det kostade nästan ett helt års utdelning när det hände och sedan dess har inte de sammanslagna utdelningarna nått upp till de nivåer de hade innan.

Figur: NCC+Bonava utdelning 10 år
Figur: NCC+Bonava utdelning 10 år inflationsjusterad

Nu äger jag inte Bonava längre men jag håller ändå koll på kursen för att se om det var fel att sälja. Idag är den kursen 8% lägre än den var när jag sålde medan OMXS30GI under samma tid har gått upp 7%. Jag ska nog bara fundera på varför jag inte sålde åratal tidigare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare