Årssammanfattning 2023: +14%

Efter 2022 så var min förhoppning att 2023 skulle vara ett lugnare år. Kanske skulle Ukrainas försvar mjuka upp Ryssland nog för att de skulle ge upp, visst skulle inflation och räntor komma under kontroll. Visst skulle obalanserna efter pandemin retts ut.

En del saker blev som planerat, mycket blev mycket sämre. Inflationen ville inte ge sig, räntorna höjdes och höjdes ända till slutet på året när inflationen till sist verkar hamnat på den önskade kurvan nedåt. Kriget i Ukraina har fått fronterna mestadels frysta med enormt dyra, i människoliv och utrustning, små framsteg på båda sidorna.

Sedan kom Hamas... Jag vet inte exakt varför Hamas valde att göra det de gjorde 7 oktober, men Ryssland och Iran är lyckliga och folk i Gaza och Ukraina är nu i ett värre skick på grund av det. Att den Iran-stödda Huthi-gerillan i Jemen nu verkar lyckas stänga Suez-kanalen blir en extra bonus.

Börsen var lika instabil som världspolitiken med stora svängningar under året. Först upp, sedan ner, och sedan upp igen. Uppgången i november och december gjorde till sist mina fastighetsköp under 2022 och 2023 till en framgång. Jag har i nästan två år köpt fastighetsaktier i väntan på en stabilisering som kanske kommit nu.

Portfölj: +14%

Aktier/fonder: +18%

Utdelningar: +2%

Utan inflationsjustering, den siffra som de flesta banker och andra bloggare presenterar, så är resultat för mitt aktiesparande +18% under 2023. Lägger man till "kassan" så blir det +14% eftersom jag har haft en katastrof i kassan, liksom förra året.

Avanza säger att deras snittkund haft en uppgång på +10,1% och många av mina bloggkollegor verkar rapportera resultat lite över eller lite under 10% så jag måste känna mig nöjd med både +14% och +18%, men då inser jag förstås att det fortfarande är mindre än indexfonder i såväl Sverige som globalt eller i USA.

Min basstrategi är att ha en välbalanserad portfölj och att ombalansera för att hålla den balanserad, men utan att sälja något om det går att undvika (Buy & Hold). Balansen är fortfarande en aning skev efter fastighetsnedgångarna men jag vet inte när jag tänker göra något åt det.

Jag har delat upp min portfölj i några olika delar som jag också rapporterar individuellt

"Underportföljer"

Indexfonder: +20%

Alla större index gick up ca 20% i kronor, bortsett från östasien och mina asienfonder är relativt små innehav.

Svenska utdelningsaktier: +23%

Mina innehav i "svenska utdelningsaktier" varierade i resultat mellan Billeruds -14% och Hennes och Mauritz +63%. Totalt +23% vilket är något bättre än Sverigeindex. Jag är nöjd med mina innehav men möjligen behöver jag balansera om lite då några innehav växt sig lite väl stora. Kanske kommer utdelningar hjälpa till.

Amerikanska utdelningsaktier: -5%

2022 så var mina USA-aktier min räddning. I år slog pendeln tillbaka och mina amerikanska defensiva innehav tog en rejäl smäll, dels för att de tappade popularitet, dels för att dollarn äntligen tappat mot kronan. Resultaten går från Kenvues -44%, via Cortevas -20% till Fords +12%. Då blir det negativt till sin helhet, och det är innan man tänker på att inflationen varit 6-7%.

Fastigheter: +26%
Till slut nåddes botten för fastigheter, kanske. När rädslan för mer räntehöjningar försvann så ersattes den av en räntesänkningshysteri och jag fick se aktier som Nyfosa gå upp 38%. Bonava fortsatte att vara en katastrof (-44%) men de aktierna är i alla fall sålda nu.

Chansfonder: +4%
Här finns mina fonder i Indien och Afrika som gått åt varsitt håll. Indien uppåt, Afrika nedåt... Då Afrikafonden avvecklats och stoppats in i en bredare fond av JP Morgan så kommer jag nog sälja den. Nästa år hoppas jag på min nya småbolagsfond istället.

Chansaktier: -5%
Jag köpte bara några enstaka aktier i slutet av året så i praktiken är den här delportföljen fortfarande tom.

Obligationer och sånt: -15%
Alltför sent har jag lärt mig hur man riskuppskattar "helt säkra" investeringar. Hoppas jag. Det blev i alla fall -15% 2023 efter -20% 2022. Nästa år hoppas jag på något nära nollan där jag hade menat att den här avkastningen skulle ligga.

Bäst och sämst under 2023

Börsvärdering

Årets förlorare

Bonava som jobbar med utveckling av bostadsfastigheter var sämst redan förra året, och företaget behåller den titeln i år. De klarade inte av höjda byggkostnader, höjda räntor, realism på bostadsmarknaden och med sina investeringar i St. Petersburg så gjorde de sig beroende av Putins godtycke. Sedan lång tid har jag undvikit investeringar i Ryssland men Bonavas exponering mot St. Petersburg hade slunkit igenom.

Corteva och Kenvue sjönk för att amerikanska värdeföretag har blivit mindre populära och dollarn har minskat i pris. Jag är inte akut bekymrad över bolagen i sig.

Alla förlorarinnehaven var riktigt små innehav, så i kronor var de största nedgångarna Johnson & Johnson (-11%) och Coca Cola (-7%), andra amerikanska värdeföretag.

Årets vinnare

Vinnare i portföljen 2023 var Hennes & Mauritz, något som kom rejält oväntat för mig. Jag har haft H&M sedan jag lyckades fånga en fallande kniv några år innan pandemin. Sedan dess har de fått stanna som en påminnelse om ett dåligt beslut. Nu ser det plötsligt smart ut att ha behållit aktierna.

Jag kan inte säga exakt vad som fått HM att gå så bra, men en kombination av stora köp av ägarfamiljen, mindre pessimissm, en konsumention som verkar tagit sig, och allmänt mindre oro för bolaget.

Bra gick även Volvo och Nyfosa, Nyfosa som var tvåa på vinnarlistan redan förra året. Volvo drar just nu stor nytta av en stark lastbilskonjunktur, bra produkter och bra marginaler. I Nyfosa har jag haft tur med, eller bra känsla för, timingen när jag köpt nya aktier.

De här innehaven är relativt stora men i kronor räknat så kom störst ökningar från Storebrand Aktiefond USA (+21%) och Investor (+26%).

Utdelning

Min strategi bygger mycket på att ha utdelningsaktier där värderingen är ankrad i en fungerande långsiktig affärsmodell. Det betyder att utdelningarna blir den tydligaste signalen på om min portfölj fungerar. Jag gjorde ett eget inlägg om utdelningarna efter den sista utdelningen i december.

Då pandemin gjorde utdelningarna skakiga så jämför jag med lite olika år:

  • Jämfört med 2019: +21% (+5% per år)
  • Jämfört med 2020: +132% (+32% per år)
  • Jämfört med 2021: -11% (-5% per år)
  • Jämfört med 2022: +2%

Det är en stabil, om än inte speciellt stor, tillväxt på utdelningarna sedan 2019. Speciellt så är det betydligt mindre än inflationen så i reella pengar så har mina utdelningar minskat. Det har myckat att göra med fastighetsbranschen som innan inflationen var en stor bidragskälla till utdelningar. Jag har en viss förhoppning att en del företag använt 2023 för att komma ikapp inflationen (och uppenbarligen mer än så i vissa fall) vilket skulle kunna innebära att 2024 blir bättre på utdelningsfronten. Just nu är mina uppskattningar att de kommer minska 3% men mina tidiga uppskattningar är alltid för konservativa.

2024?

Fram med spåkulan. För börsen kommer mycket bero på hur konjunkturen går. Ser den ut att tvärdyka så kan det bli en liten börskrasch, ser den ut att gå otroligt bra så kommer folk bli nervösa för räntor och fastighetsbranchen kommer återigen få det skakigt.

Chansen för börsen är att konjunkturen blir precis lagom och det kan bli ett trångt hål att trä tråden igenom. Följden blir antagligen en hel del skakigheter och det kommer återigen vara framförallt fastighetsbolagen som kommer skaka mest.

I min portfölj så planerar jag några små uppstädningar. Mellanösternfonden som var en Afrikafond kommer jag sälja när jag bestämt vad jag ska göra istället. Om fastigheter dippar igen så kommer jag försöka köpa lite fler aktier för de är fortfarande underviktade efter nedgångarna 2022.

Jag håller tummarna för att utdelningarna blir betydligt bättre än på slutet men det verkar osannolikt.

Det var allt från mig den här gången. Vad ser ni fram emot under 2024?

Gott Nytt År till er alla från alla mig!

Kommentarer

  1. Grattis till en del extra procent i avkastning då! HM ja, på ett sätt kanske en väntad uppgång men som vanligt inte tillräckligt säker för att ageras på. Så här har det varit för mig ett antal gånger i några aktier och det är förstås i efterhand lite tråkigt att man inte vågade... Men det kunde ju gått åt andra hållet också. Därav, diversifiering!

    Volvo rusar ju på och velat öka men det finns en stor risk i Volvo och det är elektrifieringen. Slår eller går den fel så... Därav beslutat att inte öka mer.

    Fick en Castellum skjuts där tillslut efter fulltecknande i nyemissionen (som dock tog emot lite) men utdelningarna lyser med sin frånvaro vilket inte känns alls bra. Här är problemet med många svenska företag, man värdesätter inte stadig utdelning.

    Bra sammanfattat i de fyra första styckena och särskilt i "Börsen var lika instabil som världspolitiken".

    God fortsättning och så kör vi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte något jag reflekterade över när jag matade in och läste av alla siffror, men många av de mest framgångsrika innehaven har jag haft länge i relativt oförändrat skick. Volvo-aktierna köpte jag för mer än 10 år sedan utan en fundering på att de skulle bli en ljusglimt i portföljen 2023.

      Nu rasade Volvo redan idag på negativa nyheter som inte ens var specifika till Volvo, just för att folk oroar sig om framtiden. Jag tror att Volvo är ett välskött företag så jag kommer fortsätta lita på vad de gör.

      H&M fortsätter vara ett svart får i portföljen, en påminnelse om att jag ska hålla mig till företag jag fullt ut förstår, men kanske kommer tålamod till sist göra affären 2016 till en bra affär.

      Jag håller med om att många svenska företag fegar om utdelningar, men de jag har aktier i verkar generellt ha bra policys. Även Castellum där jag lägger all skuld på Rutger Arnhults fötter. Tack och lov att Roger Akelius kom och satte stopp för risktagandet innan det gick illa. Nu blir det visst ingen utdelning 2024 heller, men jag har tålamod för åtminstone ett år till och pengarna finns ju kvar i företaget i väntan på kranöppning.

      Radera
  2. Grattis till bra avkastning. Kan direkt se att du köper och säljer mycket mer frekvent än jag, annars finns det inte en chans att man lyckas gå + med t.ex fastigheter. På gott och ont väljer jag ett antal aktier och sen är jag långsiktig ägare i dessa. Har inte tid att agera mer aktivt. Ibland dumpar man något innehav, men inte ofta. Det brukar ofta bli fel ändå...

    Ja Ryssland är i princip ett skitland med väldigt låg BNP och borde inte ha resurser till ett långsiktigt krig, men med lite tur och skicklighet samt draghjälp från USAs republikaner, och Ungern i Europa har de lyckats bättre än vad många förutspådde. Ryssland har dessutom inga problem med att offra människor i rena rama rusningsattacker och deras förluster på 1000 personer om dagen i genomsnitt ser dom inte som något som helst problem, utan vinsten ligger i att mätta Ukrainas försvar. Shahed-drönare från Iran har de hur många som helst, och de kan tydligen trots sanktioner bygga ca 100 ballistiska robotar i månaden, vilket på sikt dränerar Ukrainas luftvärns förmågor, både gällande Patriot men även eldrörspjäser som får sin ammunition från länder som Schweiz, som inte vill sälja till krigförande länder, oavsett om de står på tur att bli invaderade om Ukraina faller.

    Hamas har väl länge varit ett horn i sidan på Israel. Förr kunde judar bo i de flesta arabländerna, men de drevs ju sakta men säkert bort från dessa länder och skapade sig en fristad i Israel. Nu verkar det som om de har fått nog av Hamas, men jag är inte helt säker på vad de har för strategi när det gäller att "utrota" dem. Flygbombning är INTE ett bra sätt i tättbefolkade områden med civila, inte utan målobservation från mark likt vad man gjorde i t.ex. under Desert Storm, så att du kan slå ut exakt rätt hus på rätt gata. Denna taktik har orsakat för mycket civila skador, och man har tappat i anseende internationellt. Det man borde göra är att gå in med marktrupper, gata för gata, stadsdel för stadsdel och helt enkelt skjuta ihjäl alla Hamas-medlemmar de stöter på som inte vill ge sig. De har kapacitet till detta, men det blir blodigt och det kommer att ta tid.

    Givetvis var detta någonting som hade kokats ihop av Ryssland och Iran. Ryssarna behövde en distraktion i Ukraina, och Hamas behöver nog ingen direkt ursäkt att slakta israeler. Det var ingen slump om man säger så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag omsatte cirka 2% av portföljen förra året, om jag bortser från bytet från Investor B till Investor A.

      För att vara säker på att jag inte räknat fel så dubbelkollade jag siffrorna och de verkar stämma. T.ex. Wallenstam kostade 43,90 för ett år sedan och 54,70 nu, en uppgång på 25% plus 1-2% till i utdelning. Castellums nyemission var också bra att ha varit med i även om man bara var med för TR-värdet som jag var.

      Om du inte ser samma siffror så kanske det beror på att ditt 2022 var mindre dåligt än mitt (mina fastigheter var -43% det året så jag är fortfarande minus jämfört med 2021).

      Ryssland kan inte annat än att göra en både deprimerad och lite orolig. Skulle Putin på något sätt känna sig som vinnare efter invasionen så kommer han helt säkert leta efter nästa mjuka punkt att ge sig på.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare

Det tog 27 månader att komma tillbaka