Jag är med från fondstarten

Jag skriver inte normalt om fondaffärer eftersom det mest är månadssparande i en indexfond. Liksom spenat väldigt sunt. Liksom spenat väldigt tråkigt.

Det här är ett undantag. Jag har länge letat efter ett sätt att investara i svenska småbolag utan att behöva hålla ordning på hundratals svenska småbolag. Det kryllar av fonder (112 i Morningsstars kategori "Sverige, små-/medelstora bolag"), så många att jag inte orkat sätta mig och jämföra.

Nyligen gjorde jag i alla fall ett försök. Att filtrera ut de fonder som har 4 eller fler stjärnor på Morningstar kan vara en bra start. Det tar bort fonder som haft otur, de som haft dåliga förvaltare, de som har för höga avgifter, de som varit medelmåttiga och de som är för nya. Kvar var 38 fonder, eller andelsklasser av fonder.

För en indexfond skulle jag valt den fond som har lägst avgift, men för framgångsrika småbolagsfonder krävs antagligen en aktiv insats och resultatet kan variera mycket. De fonder som gått bäst de senaste åren är Cliens Småbolag, Spiltan Aktiefond Småland, SEB Småbolag Chans/Risk, Danske Invest Sverige Småbolag, Lannebo Microcap och ODIN Sverige.

Nu är jag inte säker på att det är ett bra tecken för kanske de här fonderna bara råkar vara de som drog en vinstlott, men låt oss i alla fall anta att de är hyfsat kompetenta när det gäller att se potential och undvika svarta pengahål.

Jag velade länge mellan de här fonderna, och AMF Aktiefond Småbolag som är en billig indexfond. Det var ett par saker jag inte tyckte om. De mest framgångsrika fonderna hade dragit in tiotals miljarder i sparande. Det är inte lätt att göra meningsfulla affärer i små bolag med låg likviditet när fonden är stor, och många av fonderna ägde mestadels aktier på den svenska Mid Cap-listan. Jag har inget emot företagen på Mid Cap, men jag kan investera där själv, eller via XACT Sverige.

Det jag vill ha är det som ofta kallas "micro cap", företag som har ett riktigt lågt börsvärde, går under radarn, men som har drivna företagsledare med bra idéer. Som ofta kraschar men ibland blir stora.

Det var då jag hittade Cliens Small & Micro Cap, en fond som hade öppnat bara någon dag innan. Den har ingen historik. Den har hög avgift. Det är från ett företag jag inte har någon erfarenhet om, eller ens kände till, och jag hoppade på. Cliens har i alla fall inledningsvis satt den person som lyckats så bra med småbolagen på broschyren för den här fonden så jag hoppas på det bästa.

Hur stor investeringen är? 0,02%, dvs en femtusendel, av mitt sparande vilket egentligen är meningslöst men det blir ett litet smakprov, och 0,02% var storleken på min kassa i ISK:n. Den kommer hamna i min "chans"-underportfölj med Indienfonden och Afrikafonden.

Apropå Cliens så har deras enormt framgångsrika Small Cap-fond 20 miljarder i sparande och en avgift runt 1,6%. Det blir 320 miljoner i avgift till Cliens för bara den fonden. Det lönar sig verkligen att ha den mest framgångsrika fonden i något år för det drar till sig pengar som honung och Nalle Puh.

Traditionellt så brukar det vara dåligt för nischade fonder att växa sig för stora för de förvandlas till indexfonder som bara köper de mest omsatta aktierna och får medelmåttiga resultat med höga avgifter. Min lilla nya fond kommer inte ha storleksproblemet på ett tag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare