Årets sista utdelning, och det här var inte bra

Coca Cola kom precis med sin julutdelning och med det kan jag summera mina utdelningar för 2023.

Till slut, och med nöd och näppe, lyckades 2023 komma upp i samma belopp som 2022. Totalt ökade utdelningarna med 1,8%, eller ett par uteluncher. Det ska jämföras med prisökningarna som är cirka 6-7% från årsskift till årsskifte

Det stora bakslaget på utdelningssidan var Castellum som hade varit en stabil utdelare innan de insåg att företaget behövde alla kontanter själv, och mer därtill. De hade stått för runt 10% av mina utdelningar, och nu blev det ingenting. Telia, ett företag i utförsbacke, gav också mycket utdelning tidigare år, men de aktierna sålde jag 2022. Företagets utdelning var trots allt det enda glädjeämnet men då de delade ut mer än de tjänade så var det en meningslös utdelning. Telia stod för runt 5% av mina utdelningar.

Jag tappade också all utdelning från Alleima (sålde aktierna), Atlas Copco (sålde aktierna) och Bonava (inställd utdelning, sålde aktierna). Var och en var de inte stora, men det blev ytterligare ett par procentenheter tappad utdelning. Nyköpen var få och framförallt i fastighetsbolag med utdelningar kanske i framtiden, kanske. Totalt gav allt det här en minskning av utdelningarna med nästan 20%.

Räddningen för 2023 kom i form av en stor extrautdelning från Ford och en stor ökning från Handelsbanken. Ford hade hållit mycket vinst inne i företaget för att kunna ta ut svängarna i samband med all forskning, utveckling och marknadsföring av elbilar och Handelsbanken hade lättare att tjäna pengar efter att pandemiåren hamnat i backspegeln. Tillsammans med måttliga ökningar från andra bolag så hamnade jag alltså på +1,8%.

Jag är inte nöjd med +1,8% eftersom inflationen är och har varit så pass mycket större. Jag vet inte heller hur jag ska kunna garantera en stabil ökande utdelning när världen är såpass osäker. Prognosen för nästa år är inte lysande, men jag vet att mina prognoser ofta hamnar i underkant och jag hoppas på det den här gången också.

Mina utdelningar efter inflation

Utdelningarna från USA kommer nästan säkert att sjunka nästa år då dollarn tappat nästan 10% av sitt värde mot kronan sedan toppen. Mot det står bankerna som gjort bra vinster och borde kunna höja sina utdelningar.

Fastighetsbolagen fortsätter att vara stora frågetecken. De måste vara försiktiga till dess att alla räntor och balansräkningar stabiliserats, men kommer försiktigheten resultera i bevarade, minskade eller inställda utdelningar? Om några veckor gör jag mina årliga utdelningsprognoser. Då får jag en bättre bli över hur det går.

Nedan finns alla utdelningsgrafer för mina bolag, både med och utan inflationsjustering, men redan här tänker jag passa på att önska alla mina läsare en God Jul! Och om det är det sista inlägget före nyår, även ett Gott Nytt År.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare