NCC:s och Bonavas rapporter och utdelningsbesked

Konstruktionsföretaget NCC är ett av mina äldsta innehav och de har inte direkt rosat marknaden de senaste åren. De gör saker, men nästan helt utan marginaler eller vinst. Det är dyrt att bygga saker, men pengarna hamnar i alla fall inte hos NCC:s ägare. Istället hamnar de hos underleverantörer och materialförsäljare så det är kanske där man ska ha aktier.

Häromdagen kom rapporten 2022 och den var ungefär som väntat. Minskad orderingång, högre kostnader, om möjligt än mindre marginaler. De är nu cirka 2,5% och de flesta företag vill ha åtminstone runt 10% i marginal

Asfaltsverksamheten och verksamheten i Finland har störst problem, men det är osäkra tider framöver och NCC:s ledning varnar för att 2023 kan bli tuffare än 2022.

Aktiepriset reagerade knappt alls under tisdagen så uppenbarligen var det mesta väntat. Dagen efter när folk tänkt efter mer så föll priset ett par procent.

Utdelningen blir samma som förra året enligt förslaget, 6 kronor per aktie. Det var den andra utdelningen mina gissningar fick rätt, efter att jag mestadels varit för pessimistisk.

En utdelning som är samma innebär i realiteten en utdelning som minskat med runt 10%, inflationen, men för NCC det har blivit en vana med minskande utdelningar.

Den nyfikna undrar kanske vad som hände 2016? Det var då NCC delades i två så det finns även utdelningar från den andra delen, Bonava. Summerar man de så ser 2016 och 2017 ok ut, men sedan blir det lika illa. Med andra ord så väntar jag fortfarande på de positiva effekterna från uppdelningen. Vilket år som helst…

Bonavas rapport kom också den här veckan och förväntningarna där var rejält nedskruvade, men ändå för höga. Folk drar sig för att bygga innan de blir säkra på vad som händer med räntan och ekonomin, och påhittet att satsa i Ryssland slog tillbaka hårt. De skulle läst den här bloggen där jag regelbundet skriver om riskerna med att investera i diktaturer.

Utdelningen har redan sänkts de senaste åren och blir nu noll. Nada. De rien. Nichts. Det är mindre än jag hade i mina gissningar men som jag skrev där, det var en uppenbar möjlighet.

Liksom för NCC kommer här samma utdelningar efter inflationsjustering.

Bonava är efter alla nedgångar mitt minsta innehav, och trots att jag försöker ha tålamod och inte sälja när priset är som lägst så är det nu nära att jag hoppar av. Idag föll priset 16% direkt, men det var efter en optimistisk uppgång igår så totalt prisfall efter rapporten är runt 10%.

Det kommer inga fler rapporter för min portfölj den här veckan, men nästa vecka blir intressant. Fabege på måndag som kommer ge en indikation om vad fastighetsbolagen tänker göra med utdelningarna framöver. Handelsbanken på onsdag, ett av få bolag i min portfölj där jag förväntar mig en ökning, och samma dag Wallenstam som redan hållit nere utdelningarna så kanske de inte kommer sänka så mycket.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare