Coca Cola höjer utdelningen och Ford ger en gigantisk extrautdelning

Coca Cola är en av USAs mest pålitliga utdelningshöjare och i veckan kom en till höjning, från 44 till 46 cent per kvartal. Det är en höjning med 5% och exakt som förväntat. Det är en låg höjning men numera är det alltid låga höjningar.

På 1990-talet och 2000-talet var det vanligt med höjningar på över 10%, 1993 så mycket som 21%, men det har gått ett decennium sedan den senaste störa höjningen. 5% följer tyvärr inte ens inflationen, men det är i alla fall en höjning.

Coca Cola som företag lider av att de redan har tagit över hela världen med sina kolsyrade drycker och har svårt att växa. De har köpt in och utvecklat många andra dryckesprodukter men det är få av de dryckerna som har stor tillväxt.

I världen finns det dessutom en allt större medvetenhet om att stora mängder drycker med socker leder till fetma och dålig hälsa och de mest populära sådana dryckerna tillverkas av Coca Cola. Det vore därför bra om företaget kunde hitta bättre inkomster, men det har visat sig svårt.

Just nu har Coca Cola en direktavkastning på 3%, vilket är ungefär vad man kan få på räntekonton. Så med låg direktavkastning och låg tillväxt så börjar det bli en bra fråga varför man ska ha aktier i Coca Cola? Jag har haft det i åtta år och det har varit en bra tillgång, men för framtiden? Inte alls säker på att det är så bra.

Det blir en utmaning för dem att fortsätta höja utdelningen över inflationen.

I Ford kommer däremot en stor extrautdelning efter att Ford sålt Rivianaktier.

Ford Motor Company var storägare i Rivian, ett elbilsbolag som liksom Tesla hade hypotetiska produkter och en skyhög värdering, men som till skillnad från Tesla inte riktigt lyckats få till en stor produktion och försäljning. Nu har Ford sålt de flesta av sina aktier i Rivian, tyvärr inte till bubbelpriset, men de fick i alla fall något betalt. De pengarna, och lite andra pengar Ford hade i kassan kommer nu delas ut till Fords aktieägare.

Bonusutdelningen blir 65 cent per aktie, kombinerat med en vanlig utdelning på 15 cent, så totalt 80 öre per aktie. Det kom som en positiv överraskning för mig. Nu meddelar amerikanska bolag utdelningen ett kvartal i taget så 15 cent per kvartal för resten av året är en gissning. Det kan bli mer, eller mindre.

Ford Motor Company rullar annars på. Företaget är mitt inne i en omställning från familjebilar med förbränningsmotorer, det som en gång gjorde Ford till en gigant, till exklusiva smålastbilar och sportbilar med elmotorer. Det är produkter som säljer väldigt bra i USA men inte så mycket i resten av världen.

Amerikaner älskar att ha störst bil, medan en person som kommer med en jättebil i Sverige, eller Japan, eller i stora delar i Europa, kommer misstänkas för att försöka kompensera för något. Våra vägar och parkeringar är inte heller anpassade för enorma fordon så Fords minilastbilar kommer inte sälja mycket här oavsett hur bra de är.

Jag är besviken över att företaget endast satsar på USA eftersom jag vill se produkterna som mina företag har. Trots det behåller jag mina Fordaktier som en diversifiering. Nu när företaget återigen ger en regelbunden utdelning så väljer jag att lita på att företagsledningen vet vad de gör. Det är inte fel att satsa på USA när det är landet där folk i genomsnitt har onödigt mycket pengar och där folk som inte har onödigt mycket pengar ändå väljer att fokusera på att köpa en minilastbil istället för andra lyxvaror.

Fords långsiktiga risk har varit att de sålt många bilar på kredit. Liksom under huskraschen runt 2008 så finns det en risk att de lånat ut pengar till folk som inte har råd att betala tillbaka. Då kan Ford bli sittande med Svarte Petter, utan pengar, och utan bilar. Tyvärr är det svårt att veta sånt med säkerhet för ingen utanför Ford vet hur riskabla de lånen är.

En annan risk är att de utvecklar produkter som ingen vill ha. Än så länge verkar det gå bra för den nya eldrivna minilastbilen F-150 Lightning. En oväntad succé tycks vara funktionen att driva huset med bilbatterierna vid strömavbrott. I en värld där folk i USA litar allt mindre på elbolagen (Texas har inte lyckats bra de senaste åren) så blir ett stort bilbatteri ett säljargument.

Tittar vi på Fords utdelning inflationsjusterad så kommer vi nu för första gången upp i nivåerna i mitten av 2010-talet. Trenden är uppåt, men bara knappt och med enorma svängningar.

Kommentarer

  1. Ja det är ju mer eller mindre självklart att "arbetsbilar" har minst ett 230V (eller liknande 110V i usa) för att driva diverse verktyg. Flera vanliga bilar t.ex Kia EV6 och MG4 har denna "feature". Att driva huset är väl sanning med modifikation, men det går ju i alla fall att dra in en skarvsladd och köra kyl/frys/AC. Teslaägare var lyckligt lottade i Texas under de där katastrofdygnen. De sov gott och varmt i sina bilar medans andra frös (ihjäl) i dåligt isolerade hus. Det förekom även ett antal dödsfall av kolmonoxid när man satte sig i garaget med sin fossilbil och motorn på.

    Ford har ju lyckats hyfsat med sin elbil under varumärket "Mustang". Mach E. En riktigt trevlig bil som står sig bra i konkurrensen. Dock har det varit väldigt tyst sedan dess, vilket är märkligt. Den lokala Ford-handlaren har mängder med nya fossil-Fordar som har stått där i över ett år som inte verkar gå att sälja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett reklam där man drar en sladd från bilen till husets elbox och slår om en switch så går hela huset på bilbatteriet. Med batteristorlekar på 98 el 131 kWh så är det tillräckligt för ett normalt hus med normal förbrukning under ett par dagar, och i en kris under mer än en vecka.

      Naturligtvis så antar det att batterierna är fulladdade, att huset inte behöver extra mycket ström (kanske för uppvärmning under en köldknäpp), att man inte tappar för mycket när man konverterar från likström till växelström, att man inte behöver bilen till något annat, och så vidare.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare