Handelsbankens rapport blev illa omtyckt, men utdelningen höjs

En av de tre kvarvarande svenska storbankerna, Handelsbanken, kom idag som sist i klassen med sin rapport för 2022. Det mesta i den var precis som förväntat. Mer pengar tjänade på räntegap, mindre på aktieprovisioner.

Med en så förväntad rapport så förväntade jag mig spontant ingen reaktion alls på börsen, men ve och fasa, aktiepriset hade fallit med 7%. Den enda anledning jag kan tänka mig är att banken pratar om ökade kostnader och att de ökade kostnaderna kommer fortsätta.

De ökade kostnaderna verkar framförallt vara investeringar i mjukvara vilket är ett svart hål för investerare. Vi har mycket liten inblick i exakt vad som görs, hur stor påverkan det har på banken eller hur akut det är. Det kan vara nya datormodeller som kommer tjäna massor av pengar till banken eller det kan vara nya webbsidor eller appfunktioner som behövs för att inte tappa kunder, eller det kan vara normalt underhåll på en föråldrad kodbas.

VD:n skriver att det handlar om system för såväl kunder som internt, vilket återigen inte säger speciellt mycket.

Mest nyfiken var jag på utdelningsbeskedet. Efter att ha gjort en vinst på 10,84 kronor per aktie efter skatt så föreslår de att dela ut 8 kronor per aktie till ägarna. Kassorna är välfyllda och kapitalkraven är uppfyllda med råge så det verkar vara en rimlig utdelning. Det kunde ha varit lite mer, men kunde också varit lite mindre. 2,50 kronor av utdelningen kallar de "extra utdelning" för att hålla nere förväntningarna nästa år.

Handelsbanken har nu sålt Danmarksdelen vilket också gett företaget mer kontanter den vägen, samtidigt som kraven på reserver minskade nu när de danska lånen är borta. Det är alltid lite tråkigt när ett företag ger upp en marknad, men jag tror att de vet vad de gör. Handelsbanken är fortfarande mestadels i Sverige, men Finland, Norge och framförallt Storbritannien är viktiga marknader.

Även Ecster ska bort men där gick det inte lika bra. Ecster är en betalningslösning som aldrig riktigt fått fotfäste i konkurrensen med många andra betalningslösningar. Handelsbanken hade helst velat sälja till någon men då de inte lyckats med det så blir det nu nedläggning istället. Tråkigt för de 200 personerna på företaget.

Vissa, som jag, kanske undrar över Oktagonen. Det finns ett symbiotiskt eller parasitiskt förhållande mellan Oktagonen, de anställdas stiftelse, och Handelsbanken. Den här gången så verkar överföringarna vara mer av bokföringsteknisk natur och inget att rynka pannan över.

Inflationsjusterat så är Handelsbankens utdelning mer eller mindre en platt linje. Med stigande räntor, eller i alla fall inte nollräntor, kanske vi kan få lite tillväxt igen. I alla fall om vi får bukt med inflationen.

Kommentarer

  1. Vi köpte på oss mer i dippen förra veckan. SHB kommer fortsatt tjäna bra med pengar. Men självklart, som din graf visar, så hade man gärna sett litet högre utdelningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också nöjd med mitt innehav och en sak jag inte nämnde ovan är återinvesteringar. Om man hade tagit utdelningarna och köpt SHB-aktier för dem så hade det absolut blivit mer utdelning varje år.

      Radera
    2. Håller med där kring återinvesteringar, grunden för snöbollsskapandet :) Vi gjorde en rockad idag och sålde av B-aktier och köpte A-aktier i stället. Fick 20 st fler A-aktier för samma peng :)

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare