Prebona fortsätter falla

Mitt (skeptiska) inlägg inför Prebonas börsintroduktion är mitt mest lästa så jag känner ett visst ansvar att följa upp hur det gått.

Prebona är ett litet företag som utvecklar ytbehandlingar och som gärna vill sälja dem. Jag skrev mitt första inlägg för att jag tyckte deras värdering var väldigt hög och efter en inledande hype så går det inte lysande på börsen. Vid introduktionen gick kursen från 5 till 7 kronor men sedan dess har den stadigt sjunkit.

En annan sak med att äga aktier i Prebona är att det inte är enkelt att köpa och sälja. Det kan mycket väl hända att köparna vill betala 5 kronor och säljarna 5,50 kronor så man kan förlora 5-10%. Tittar jag på en slumpmässig dag (10 februari; jag började den här artikeln för länge sedan) så är omsättningen i aktien 36 384 kronor. Det säger sig själv att det blir svårt att köpa eller sälja större poster med så låg omsättning.

Det viktiga för Prebona nu är att använda de pengar de fick genom nyemissionen och få till ett fungerande företag. De är inte där än. Under första kvartalet 2016 sålde de för knappt 19 000 kronor. De använde samtidigt knappt 3 miljoner kronor av de pengar de drog in under nyemissionen så pengarna går ut snabbt. De har inte så mycket tid att leka med.

Årsmötet har nyligen utsett en styrelse där ordföranden får 89 000 kronor och ledamöterna 44 000 kronor. Jag vet inte hur det jämför med andra små bolag, men det är mycket för ett bolag utan intäkter. Säkrast de gör sitt jobb bra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare