onsdag 17 augusti 2016

Bilindustrin, en analys och diskussion

Efter att jag skrev att jag köpt fler aktier i Ford så påpekade signatur investerardagbok de teknikförändringar som pågår och ifrågasatte att det var vettigt att röra ett företag med "gamla" bilar. Jag började skriva hur jag tänker men det blev för långt så jag gör ett helt inlägg om det.

Även signatur Anonym och "Vad är livskvalité?" hade intressanta åsikter.

Jag har följt teknikutvecklingen för elbilar och för självkörande bilar under lång tid (decennier) och en del av mig hoppar av glädje när folk köper elbilar och när bilar får nya automatiserade funktioner, men det påverkar ändå inte mina investeringsbeslut speciellt mycket. Här är varför.

"Gamla bilar är ute om 2 år"

Investerardagbok påpekar att elbilar förbättras snabbt just nu och många tar det som ursäkt att inte köpa en bil. Dessutom har Ford inga bra alternativ om man skulle vilja köpa en elbil den närmaste tiden. Jag håller med om det, men det finns en del saker att tänka på som gör att det kommer ta längre tid och jag tror många är medvetna om det.

Räckvidden

Den största anledningen till att folk inte köper elbilar är räckvidden kombinerat med tiden att ladda om batterierna. Det finns en hel del forskning som påpekar att räckvidden räcker gott, men folk vill inte behöver hyra en bil för de där 1-10% av resorna som är längre så folk köper ändå bensinbilar.

Investerardagbok påpekar att batterier blir kompaktare och billigare och bilar mer effektiva och det är fina kurvor de senaste 10-20 år, men det finns en hel del problem på horisonten. Det allra största problemet är att man inte kan räkna med att lagra mer än en elektron laddning per atom och där är vi inom 10 år och det kommer antagligen bli svårare ju närmare man kommer.

Ett batteri med tillräckligt mycket laddning för att ta en bil 300 km väger idag runt ett halvt ton. Det är mycket vikt att köra omkring på så jag tror inte de kan bli mycket större.

Troligen är lösningen extrem snabbladdning, eller i alla fall tillräckligt snabb för att man på 20 minuter ska vara igång igen. För att komma dit så behöver vi både en fungerande laddningsstandard och ett bra nätverk av stationer. Idag så pratas det mycket om att kunna ladda till 80% på 30 minuter. Jag tror inte det är riktigt bra nog om inte 80% är väldigt mycket.

Tyvärr så är det många bilbolag som håller korten tätt mot kroppen så det är svårt att veta hur långt olika företag har kommit. Ford kan ligga långt efter, eller ligga riktigt bra till och jag vet inte.

Priset

Elbilar är fortfarande dyra, även efter subventioner. En plastig bil utan finesser förutom en stark elmotor (vilket är lätt att stoppa in) kan lätt kosta 300 000 kronor. En större, lyxigare, bil med större batteri hamnar på summor i närheten av miljonen. Även om priserna sjunker med 5-10% per år så kommer de fortfarande vara dyra.

Andrahandsvärdet kommer möjligen vara lågt så man kan köpa en billig begagnad bil, men eftersom batteriers livslängd är en stor fråga och nya bilar kommer vara så mycket bättre tror jag inte intresset kommer vara så stort. De blir nog andra-, eller tredjebilar.

I teorin borde en elbil kunna vara billigare än en bil med förbränningsmotor och växellåda eftersom de är tekniskt mycket enklare. Det som kostar är batteriet och priset på batterier har gått ned men de är dyra och de kommer bli dyrare om de måste bli större.

Alla leasingavtal går ut 2018

Investerardagbok påpekar att leasingavtal precis blivit populärt som ersättare för att köpa bilar och det typiska är att de avtalen gäller i tre år och sedan byter man bil eller köper loss den. Om det skett ett teknikskifte så kommer de flesta vilja byta bil och marknaden kommer översvämmas av gamla bilar som ingen vill köpa. Det kommer totalt döda nybilsmarknaden för den gamla sortens bilar.

Det här är inget jag har tänkt på och det kan absolut bli en faktor, men jag tror risken är mindre än investerardagbok skriver eftersom jag tror att skiftet kommer att ta längre tid. Men det kan absolut påverka nybilsförändringen om man inte kan sälja de bilar som dessa personer vill byta till.

Självkörande bilar

Självkörande bilar är helt oberoende av om bilen är en elbil eller inte men det är en av de saker som kan förändra totalt vilken bil man köper. Det ligger dock ännu längre bort än elbilar.

Det är återigen svårt att bedöma hur det kommer påverkar bilindustrin. Det beror på så många saker, men helt säkert har utvecklingen de senaste 1-2 åren gått snabbare än förväntat. Det som jag trodde låg 10-20 år bort kanske bara är 5-10 år bort. Bilar kommer inte vara perfekta bilförare om 10 år men människor är inte bra bilförare heller.

Redan idag kan bilar hjälpa till att fickparkera, hålla bilen mitt i filen, bromsa om det dyker upp uppenbara hinder, hålla ett lagom avstånd till bilen framför och naturligtvis hålla bilen på en lagom hastighet. Det räcker för att hantera en stor del av körningen.

Det som återstår är det som även människor tycker är svårt. Som att se djur på väg upp på vägen, eller förutse andra bilars beteende, eller förstå skyltning för att ta sig till målet. Eller värst av allt, förstå parkeringsregler. Jag tvivlar inte på att det går att utveckla datorsystem som klarar det, men det kommer ta ett tag till.

Vem som blir först vet jag inte, men jag tror inte att den som är först kommer kunna tälja guld med pennkniv för de som kommer strax efter kommer göra sitt bästa för att komma ikapp och gå förbi så det företaget får bara något år på sig. Inget bolag kan tillverka många fler bilar på ett år.

Tesla

Tesla säljer elsportbilar, eller lyxsedaner beroende på hur man klassificerar dem. De har nyligen lovat att börja sälja en vanlig bil, Tesla Model 3, och 450 000 personer har skrivit upp sig för en. Det är helt otroligt för en bil som inte finns än. De ska börja leverera bilarna nästa höst, men det finns en hel del saker att tänka på. Jag känner folk som har skrivit upp sig men jag tror inte de fått något leveransdatum.
  • Elon Musk, ägare och VD för Tesla, sätter alltid aggressiva mål och det är sällan de blir nådda. Kanske kommer bilen först om 2-3 år och kanske blir den mycket dyrare eller får sämre egenskaper.
  • Det är svårt att tillverka en halv miljon bilar med kvalitet. Det är svårt att tillverka en halv miljon bilar utan kvalitet. Tesla måste skala upp kraftigt och även med de planer som finns så blir det 2-3 års väntetid. Vem köper en bil just nu och väntar 3 år om man inte också köper en annan bil?
  • Det byggs och säljs cirka 70 miljoner bilar varje år. 100-500 000 bilar är en droppe i havet. De Teslabilarna förändrar inte själva hur världen ser ut.
  • Tesla går med förlust för varje såld bil. Det måste ändras på vägen. Tanken är att lösa det med högre volymer.

Ford

Jag tror inte Ford (eller något annat bilföretag) står vid sidan om. Om de sedan satsar på rena pluginbilar (bara batteri) eller hybrider (bilar som har en vanlig förbränningsmotor som laddar eller hjälper elmotorn) varierar men jag är säker på att de jobbar på bilar utvecklade från början för eldrift. Något annat vore konstigt.

Ford har än så länge inte imponerat så mycket i det pågående teknikskiftet (frånsett fickparkeringsfunktionen). Som investerardagbok påpekar så är Ford Focus Electric inte mycket att hänga i julgranen som elbil, och följaktligen så säljer de inte så många av dem heller. Opel (GM), Nissan, Tesla och en del andra har tagit mycket av strålkastarljuset.

Det här är en del av risken, kommer Ford ha en rimlig elbil när marknaden exploderar (om det nu blir om 2, 5 eller 10 år). Att köpa en aktie i Ford innebär att chansa på att ledningen och deras forskningsavdelning är redo när det behövs.

En bra nyhet kom dock häromdagen då Ford gick in med mycket pengar i ett LIDAR-företag.

Ford är inte dyrt om man jämför med försäljning och vinst just nu, men det är för att det finns många risker. Det blir antagligen antingen en riktigt bra investering eller en riktigt dålig investering-

Slutsats

Jag vet inte hur framtiden kommer se ut men jag tror investerardagbok överskattar hastigheten på förändringarna och jag tror Ford har varit med länge nog för att kunna hantera även en större förändring. Det gör att jag är ok med att äga aktier i The Ford Motor Company, men jag är medveten om att det kan gå helt fel och jag har full förståelse för personer som "Vad är livskvalité?" som väljer att undvika bilindustrin helt.

Ford är fortfarande en liten del av mitt sparande. Jag kan tänka mig att öka lite om det blir läge för det men jag tänker inte frivilligt göra Ford till en viktig del av mitt sparande.

7 kommentarer:

  1. Hej och tack för omnämnandet.

    Jag vill bara förtydliga att jag i mina kommentarer ville belysa riskerna och förändringarna inom branschen i allmänhet, inte att belysa något annat bolag som en bättre investering.

    Mycket händer i branschen just nu, Tesla har glidit in en som ny spelare och som gör vad de stora bolagen med mycket resurser inte klarat av tidigare. En av anledningarna till att Tesla går med förlust är att man investerar fantastiskt stora belopp i sin gigafactory som ska förse bolaget med billigare batterier. Därmed inte sagt att man ska betrakta bolaget som att de går med vinst, absolut inte, men bolaget investerar väldigt mycket pengar just nu.

    Som sagt, mycket spännande händer på bilfronten just nu, många är allt för positiva till elbilar (exempelvis jag) och många är allt för negativa.

    Jag gör precis som "Vad är livskvalitet" och håller mig borta från branschen.

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för en massa bra synpunkter och inspiration till den här texten!

      Vi håller alla andan och hoppas på bättre bilar så det blir nog spännande.

      Radera
  2. Hej, tack för ett intressant inlägg.

    Det bilföretag som blir först med en självkörande bil redo för konsumentmarknaden har potential att tjäna bra med pengar - när vi människor vant oss vid tanken på att släppa kontrollen, vill säga. Fast, å andra sidan, med tanke på att en självkörande bil aldrig skulle köra full eller drogpåverkad, hålla sig till hastighetsbegränsningarna, inte göra farliga omkörningar vid krön eller i dolda kurvor och inte bli distraherad av mobilsamtal/ätande/tidningsläsande/sminkande eller någon annan aktivitet vi människor ibland roar oss med bakom ratten ser jag inte varför vi skulle behöva oroa oss mer för ett autonomt fordon än en annan mänsklig förare när tekniken väl är mogen.

    Självkörande bilar skulle dessutom kunna öppna upp en helt ny marknad för bilföretagen, nämligen de konsumenter som i dagsläget inte har körkort eller kanske inte har möjlighet att köra bil på grund av handikapp, sjukdom eller ålder.

    Vi går en spännande framtid till mötes och jag tror utvecklingen kommer gå ruskigt fort de närmaste åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det företag som är först kommer kunna tjäna så mycket pengar såvida de inte kan patentera något och licensiera det till alla andra för massor av pengar. Kanske det är Googles plan.

      Om självkörande bilar snabbt blir riktigt bra så kommer antagligen stater till och med kräva att alla bilar får den tekniken för att spara på pengar och människoliv så snabbt som möjligt.

      Men för att kommentera ditt inlägg så tror jag vi har lättare att acceptera människors brister än brister i en programmerad elektronikhjärna eller sensor full med pollen. Det kommer nog inte räcka med att de är lika bra, de måste vara otvetydigt bättre.

      Det finns en annan möjlig framtid som jag inte nämnt. Om man inte kör bilen själv, kan man tänka sig en pool av bilar som kommer och hämtar upp en? Kanske blir privatägda bilar något som försvinner helt i en framtid.

      Radera
  3. Jag tror integrated att Tesla kommer att slå ett massivt hål i bilmarknaden för befintliga tilövetlare. Däremot tror jag att värdet på etablerade tillverkares ekosystem av bilhandlare och serviceverkstäder kan påverkas negativt pga lägre värde på eftermarknaden.

    Men oavsett den typen av avancerade frågor undrar jag en sak, nämligen varför du valde just Ford? Alla bilbolag verkar sjukt billiga på P/E och okej på direktavkastning just nu. Så varför Ford snarare än Bmw, GM eller Peugeot?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga, men jag har inget bra svar. Jag har inte studerat alla bilföretag för att hitta det mest lovande utan jag har försökt hålla ögonen på Ford och fundera på om det är ett företag som jag kan tänka mig att äga i några decennier.

      Det som fick mig att fokusera på Ford (ja, dålig ordvits) var nog att företaget envisades med att dyka upp i alla möjliga former av företagsfiltrering. Jag vet inte varför inte de andra bolagen dök upp lika mycket.

      Jag kastade precis ett öga på GM och såg den här intressanta listan på "senaste nytt":

      News for GM

      Ford Stock Is Poised To Pop
      8/18/2016 5:43:00 AM - Seeking Alpha

      What Ford Wants Investors to Know About Its High-Tech Partnerships
      8/17/2016 6:05:00 PM - Motley Fool

      Tracking David Einhorn's Portfolio - Q2 2016 Update
      8/17/2016 2:19:00 PM - Seeking Alpha

      How Ford Plans To Crush Tesla
      8/17/2016 1:48:00 PM - Seeking Alpha

      ----

      Så Ford dominerar tydligen nyhetsflödet. Kanske är det ett tecken på att man ska titta på något annat.

      För övrigt gissar jag att du skrev din kommentar på en mobiltelefon. Det är något med ordvalet... :-)

      Radera
  4. På mobil med bebis i bärsele :p

    SvaraRadera

Jag hoppas att höra vad andra vet, tror och tycker om de ämnen jag berör.