Pensionsmäklare: Finanssveriges mest framgångsrika skurkar (Max Matthiesen, Söderberg & Partners, ...)

När man hanterar sparpengar så måste man alltid se upp med de som vill skiva av en del av dina pengar. Det kan vara rimliga avgifter, där man betalar ett acceptabelt pris för en tjänst, eller orimligt, där man betalar gigantiska pengar för ingenting.

Besser1 har pratat om hur nyemissioner kan vara i det närmaste bedrägeri, men jag vill peka på några som lyckats mycket bättre än ägarna till Xzero: Pensionsmäklarna.

Företag vill ofta ge sina anställda pensionsavsättningar och en del bonusförsäkringar som en del av lönen. Har man inte ett kollektivavtal så kan det vara komplicerat att hålla reda på, så det finns företag som "generöst" erbjuder sig att ta hand om allt. Bolag som Max Matthiesen och Söderberg & Partners.

Vinstrecept

  1. Pensionsmäklarna lovar företaget att ta hand om allt, göra anställda glada och spara företaget jobb.
  2. En trevlig "mäklare" kontaktar de anställda och bjuder in dem en och en för att diskutera alla förmåner den anställda ska få.
  3. En duktig anställd som tror att alla vill den anställde väl vandrar iväg till "mäklaren" och får ett glatt emottagande.
  4. "Mäklaren" ställer frågor för att få en se vad personen antagligen kommer reagera bäst på.
  5. "Mäklaren" visar lite grafer och figurer med generösa antaganden som ger personen intrycket att någon kommer hälla pengar över dem.
  6. "Mäklaren" föreslår några (dyra och dåliga) fonder som på ytan passar den anställdes personlighet.
  7. Den anställde nicker, säger "javisst" och går glatt tillbaka till jobbet.
  8. "Mäklaren" tar sig ett glas champagne i väntan på nästa offer. Den anställde har nämligen skrivit upp sig på en fond där 2-3% kommer försvinna i avgift varje år, varav en avsevärd del kommer att hamna hos "mäklaren". Efter att företaget har betalat in några år så kan det här betyda många tusen kronor per år, per anställd som de träffat.

Framgången för det här systemet beror på att de som fattar beslutet att anlita pensionsmäklarföretaget inte är påverkade själva. För dem är det bara skönt att slippa hantera pensioner, och utan varning så kommer de anställda inte vara medvetna om att de möter någon som vill skinna dem på pengar.

Egna fonder

Både Söderberg & Partners och Max Matthiessen har varit luriga och startat egna fondföretag. Söderberg & Partners under eget namn och Max Matthiessen under namnet "Navigera". Då kan de rekommendera sina egna fonder och äta på den anställdes pensionskaka från fler håll samtidigt.

Men, kommer "mäklaren" säga, fonden är dyrare för att den har fantastiskt smarta människor som förvaltar dina pengar! Näpp. Just nu förvaltar Max Matthiesens 35 miljarder kronor i sina åtta fonder. Ta 2% av pengarna och Max Matthiesen får 700 miljoner kronor varje år från de lättlurade. Bra lön till de två personer som förvaltar alla åtta fonder (Christian Sterndahlen och Per Haldén).

Söderberg & Partners är än värre, med över 150 miljarder förvaltade så kan de styra över ett par miljarder till sina två förvaltare varje år (Niklas Vesterlund och Patrik Ohlsson).

Om dessa förvaltare är smarta så använder de i så fall inte sin intelligens till att gynna sina kunder. Istället för att ens försöka välja ut företag som är undervärderade så köper de bara andelar i billigare fonder (med all säkerhet med stor avgiftsrabatt) och behåller mellanskillnaden.

Ett annat argument jag har hört från en "mäklare" är "vår premie är procentbaserad så ju vi kommer naturligtvis jobba på att din pension blir så stor som möjligt". Det argumentet håller i ungefär 3 sekunder innan man inser att än bättre för "mäklaren" är att ta alla pengar och investera dem direkt själv. Pengarna har ju inte försvunnit för att de flyttats över till "mäklarens" ficka. Enda skillnaden är att "mäklaren" får 100% istället för 2%.

Tandlös lagstiftning

Man har försökt med lagstiftning för att stävja branschen, men lagen är tandlös. Faktum är att "mäklarna" snarare utnyttjar den som bevis för att de inte är skurkar. Eftersom det finns en lag och en certifiering så "är de ju ordentligt reglerade" och "skulle aldrig göra något för att skada sina kunder". Nähä. Det enda som hänt är att de måste varna de anställda att det inte finns några garantier, vilket faktiskt ger dem ett alibi om den anställde skulle lägga märke till att pensionspengarna krymper eller växer förvånansvärt långsamt.

Vi kan dessutom vara säkra på att "mäklarna" gnuggar händerna efter 2019. Om de kan föreslå en fond som gick upp 20% så låter det ju fantastiskt för någon som inte vet att index gick upp över 30%. År med små, normala, upp- eller nedgångar gör det mycket svårare för dem att dölja hur de plockar ut pengar.

Söderberg & Partners lyckades trots allt bli utpekade av konsumentverket för 3-4 år sedan och de fick ändra lite marknadsföring som hade lovat mer än de kunde hålla. Det var allt.

Alternativ

Större kollektivavtal har ofta en organisation som sköter pensionerna. De är generellt ärligare. Det finns också möjligheter att använda pensionstjänster hos Nordnet och Avanza och låta den anställda välja sparform mer generellt. Det kräver att den anställde läser på lite själv eftersom ingen kommer sitta bredvid och hålla i handen. Båda alternativen är mycket bättre för den anställde än att använda pensionsmäklare, men de kan vara jobbigare för arbetsgivarna.

Om jag vore beslutsfattare på ett litet företag utan kollektivavtal så skulle jag försöka använda nätmäklarna i första hand. Om det innebär att jag måste ge mina anställda lite grundläggande finansutbildning så är det ok för mig.

Kommentarer

  1. Jag har flera gånger sen jag startade bloggen ondgjort mig över skurkarna hos S&P samt MM. Vi har på mitt lilla företag inget kollektivavtal utan man har valt MM som "tar hand om allt". Deras navigerafond som alla får automatiskt presterar uselt gentemot index, och är svindyr. Jag tog upp detta under ett julbord och alla andra glodde på mig som fågelholkar, de hade ingen aning alls. Utöver detta retar jag mig på att man inte kan använda sig av Avanza för tjänstepensionen, då hade jag för länge sen varit PB-kund och kunnat ta billiga bolån och få bättre courtage. Svaret jag fick var att "du får säga upp dig".
    Den enda fördelen jag kan se med avtalet är att våra livförsäkringar är billigare än vad jag lyckats få med LF. I övrigt är det mest bluff och båg.

    SvaraRadera
  2. Det här är aktörer som i åratal har förfinat konsten att sälja dåliga produkter för dyra priser. Som att gå till affären och köpa sur mjölk men betala dubbla priset. Rena drömbranschen - den stora majoriteten av kunder har ingen kunskap om vad de betalar för. Jag försökte kolla upp Söderberg och Partners fonders betyg på Morningstar för att få svar på vitt och visa deras uselhet i form av ett lågt betyg, men här har Söderberg och partners varit smarta - deras fonder tillhör kategorin ”Kapitalskyddade” på Morningstar (de tillämpar en riskkontrollmodell i syfte är att begränsa nedsidan vid eventuella börsfall) och då det finns för få fonder i denna kategori kan inte Morningstar applicera sitt ratingsystem. Så praktiskt..

    Jag försökte sedan kolla hur S&P fonder gått i ett längre tidsperspektiv - hur de klarade 2008/09 nedgången. EN ENDA av deras fonder fanns vid den tidpunkten- alla andra är mer nystartade och helt otestade i en dålig marknad.

    Sen kollade jag en av deras kapitalskyddade fonder - hur bra är skyddet man betalar dyrt för.. 2011 gick fonden (tror det var tillväxt75) ner med dryga 16% vilket var MER än index. Så mkt för det dyra kapitalskyddet med förbehåll för att ett enda år givetvis inte nödvändigtvis speglar utvecklingen under en längre nedperiod.

    Tycker personer som Fredrik Reinfeldt borde tänka både en och två gånger innan de börjar ge sig i lag med dessa aktörer, men feta arvoden lockar givetvis och för pensionsföretagen blir det bingo då fd statsministrar ger lite extra alibi. Helt galet..

    När jag kollade på MM, så stod det någonstans på deras hemsida "Max Matthiessen arbetar fristående från försäkrings- och fondbolag". Samtidigt som de har sina egna fonder under annat namn. Så fult.

    Tyvärr kommer det ju med all sannolikhet fortsätta så här. De gör ju inget olagligt utan utnyttjar bara systemet och folks okunskap. Och även om man ser igenom systemet och vill flytta sin tjänstepension så är det ju delvis helt omöjligt - lagstadgad flytträtt gäller bara för pension intjänad efter ett visst årtal, så man sitter fast i lösningar med uselt utbud, usel transparens, uselt resultat och dubbla avgifter. Fruktansvärt irriterande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Du verkar vara lika medveten och irriterad som jag. :)

      Att anställa kändisar för att ge ett skimmer av legitimitet är också så typiskt skurkbolag. Man kan verkligen tycka att Reinfeldt borde veta bättre.

      Max Matthiesens fondbolag är ett systerbolag till fondmäklarbolaget. Jag antar att det räcker för att Max Matthiesen ska kunna kalla sig "fristående" utan att skämmas. De har ju trots allt ingen starkt utvecklad moral.

      Jag har förresten också försökt flytta pensionspengar men beloppet låg då (för några år sedan) strax över ett prisbasbelopp och man får bara flytta konton under ett prisbasbelopp mot fondbolagets vilja. Jag lyckades i alla fall styra om pengarna till billigare fonder så jag hoppas att kontona överlever några decennier till.

      En förhoppning med det här inlägget är att nästa gång någon nyanställd ska gå till sitt första möte med Söderberg och Partners, så googlar de namnet och hamnar här. Inte så troligt dock för jag är säker på att de båda två har anställt folk för att se till att alla sökträffar är harmlösa.

      Radera
  3. ja, jag försöker också sprida kunskapen om dessa tveksamma aktörer. Senast för någon månad sedan fick jag ett samtal från en äldre i familjekretsen - på det äldreboende hen bodde på bjöd Söderberg och Partners in till en infokväll där de bjuder på tilltugg och dryck. Kan bara föreställa mig hur många äldre utan kunskap som sitter där och blir uppsmorda och invaggade i tron att SP gör ett fantastiskt arbete för att maximera deras pensioner..
    Hen ville veta vad jag tyckte och givetvis sade jag åt hen att inte gå på detta, eller gärna gå lyssna kritiskt, men sedan tacka nej..

    SvaraRadera
  4. Ett tillägg, en enkel koll på allabolag visar lite var alla pengar hamnar, det är inte precis i kundernas fickor. 25%iga vinstmarginaler, en sjuk överavkastning för mediokra tjänster..
    https://www.allabolag.se/5564210911/max-matthiessen-ab

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressanta siffror.

      De är alltså bara lite mer än 300 personer på företaget. Utöver vinsten så finns det posten "personalkostnader per anställd" som är 1,4 miljoner. Jag jämförde med lite andra bolag, från industri till datorer och då var siffrorna 600k till 900k. Det verkar som att de anställda, de som gör det smutsiga jobbet, får ut miljonlöner.

      Vad brukar det heta, "skrattar hela vägen till banken"?

      Radera
  5. Jag tycker att det är konstigt att den där typen av företag kan överleva och få nya kunder. Kanske är det på grund av att de "luras" med nya namn på fonder mm. Speciellt Söderberg & Partner har ju fått skit från alla under flera års tid. Det var väl i något försök att green washa sig själva som de anställde Bornold som sparekonom?

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  6. Mycket igenkänning här.. slänger ut en fråga till er som är arbetsgivare.

    Är nyfiken på vad S&P spetsar dessa med för att bibehålla arbetsgivarens intresse. "Försäkringsrabatter" är egentligen det enda halvvettiga jag hört hittills av en "skruvandes på sig" arbetsgivare.
    Tacksam för tips på detta då jag gör en ansamling att försöka bryta oss loss från slavkontraktet :). Eller snarare vi vill till Avanza av många olika anledningar.
    PS. Fick billigare pris över telefon från Avanza på den sjukvårdsförsäkring vi idag får "rabatterat" från S&P.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag själv varit inblandad i sådana här diskussioner så har argumentet från företagens sida varit att S&P/MM förenklar allt för företagen. De skickar en räkning per månad till företaget som företaget sedan betalar. Det kan inte bli mycket enklare och det är de anställdas pengar, inte företagens pengar, så de har inget incitament att hålla nere avgifterna.

      Men sedan är det förstås andra försäkringar än pension också, där arbetsgivaren faktiskt betalar med sina egna pengar. Bonussjukförsäkring och liknande. Där har jag mycket mindre koll men det låter som att du redan är inne på rätt spår där. Företag gillar saker som är billigare.

      Nu kanske du redan fokuserar på just Avanza, men det kan vara värt att kolla Nordnet. Jag vet några som lyckades bryta sig loss och de valde Nordnet som alternativ så jag antar att Nordnet är bra på något sätt.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare