2019: +27% eller +32%

2019 har till slut tagit slut. Ett år som världspolitiskt och lokalpolitiskt fortsätter domineras av nationalism, populism och aggression, men som börsekonomiskt varit en kraftig uppgång.

Som vi långsiktiga sparare vet så är uppgångar tveeggade svärd. Å ena sidan är det ett bevis för att man satsat på rätt häst, å andra sidan betyder det att hästen nu är mycket dyrare och att man kan glömma tankarna på att köpa mer än några svansstrån.

Portfölj: +27%
Aktier: +32%
Utdelningar: +15%

Min aktieportfölj gick under 2019 upp 32%, men inräknat min relativt stora kassa (obligationer och kontanter) så stannade uppgången på 27%. År som 2019 är det en fördel att ha alla sina pengar på börsen. Å andra sidan finns det år då en kassa kan vara väldigt användbar så jag bekymrar mig inte över de missade procenten.

Min portfölj har gått ungefär som index, under index eller en aning bättre än index beroende på vilket index man tittar på. Sämre än det breda Sverigeindexet, bättre än det smala, klart bättre än det index som inte inkluderar utdelningar.

Aktiepriserna gick upp väldigt mycket mer än utdelningarna vilket är ett oroande tecken. Aktiepriser bör i det långa loppet motsvara möjligheten att få utdelning och här rusar priserna iväg snabbare än utdelningarna. En del av utdelningstillväxten kommer dessutom från köp jag gjorde 2018 och inte från att företag delar ut mer.

Liksom under 2018 så var jag 2019 relativt passiv. Jag ökade lite i de innehav som rasat mest, Nordea och NCC, med tanken att de kanske blivit onödigt billiga och jag utjämnade mitt innehav i Castellum för att runda nummer sticker mindre i ögonen. Allt annat har varit månadssparande och fondinköp.

Det mest exotiska var att jag för några veckor sedan testade hur det var att köpa en börshandlad fond, en ETF. Det var ok.

Min basstrategi är att ha en välbalanserad portfölj och att ombalansera för att hålla den balanserad, men utan att sälja något om det går att undvika (Buy & Hold). Just nu är balansen ungefär där jag vill ha den så det har varit ok att vara passiv.

"Underportföljer"

Indexfonder

Indexfonder: +31%
USA och Sverige gick upp mycket. Asien och Europa gick upp något mindre men fortfarande mycket.

Svenska utdelningsaktier

Svenska utdelningsaktier: +36%
Industri och handel gick upp fruktansvärt mycket. Finans, bygg och telekom gick knappt upp alls.

Amerikanska utdelningsaktier

Amerikanska utdelningsaktier: +22%
Mina amerikanska aktier är defensiva och följer inte med aktieindex i rusningar men än värre är röran i Dow/DuPont/Corteva. Tur att det är ett relativt litet innehav.

Fastigheter

Fastigheter: +34%
Fastigheter och fastighetsbolag fortsätter värderas upp mer än jag förstår. I den här gruppen ligger Bonava som ett sänke men det slutade ändå på fantastiska +34%.

Chansfonder

Chansfonder: +15%
Här finns mina fonder i Indien, Östeuropa och Afrika och de gick också upp mycket om än inte lika mycket som t.ex. USA.

Chansaktier

Chansaktier: +75%
Eolus Vind har gått upp med 478% sedan jag köpte några aktier 2016.

Obligationer och sånt

Obligationer och sånt: +1%
Inflationen är 2%. Inte konstigt att folk slänger pengar på börsen.

Bäst och sämst

Börsvärdering

Årets förlorare

Även ett år där allt gått kraftigt uppåt har russin i bakelsen (det ska inte vara russin i bakelser!). Mitt största problem är Bonava (-8%) för bostadsbyggandet har gått knackigt 2019. Nu ser det ut som att det kanske kommer lossna men Bonavas börskurs är fortfarande lägre än den en gång var. Sedan är det hela röran med Dow Chemicals, DuPont, Corteva, Dow Inc och DuPont de Nemours där bolag gått ihop och brutits isär och bråktalsaktier tvångsinlösts. Jag har efter mycket siffertrixande kommit fram till att jag ligger back 3 procent jämfört med för ett år sedan. Min allmänna skepsis till företagsihopslagningar och företagsuppdelningar har förstärkts.

Allt annat har gått plus. Telia endast med nöd och näppe, men tack vare utdelningen så är det plus +1,5%. Mindre än inflationen...

Räknar man i kronor så är förlorarna de samma i samma ordning.

Årets vinnare

Nästan allt har blivit dyrare i år men vissa företag har rusat i pris. I min portfölj så sticker Eolus Vind ut med +137% och Sectra med +102%. Jag är lite bekymrad över de värderingarna men de är vad de är. Trea på listan är förvånande nog Atlas Copco på plus 71%.

Gemensamt för vinnarna i procent är att de var små innehav. I kronor kommer största tillväxten från SPP Aktiefond USA (+37%), Sandvik (+48%) och Investor (+37%). Det var många månadslöner ökning i värdering där.

Utdelning

Min strategi bygger mycket på att ha utdelningsaktier så mitt dröminnehav ger stor och stadigt växande utdelning. Just nu verkar det vara antingen det ena eller det andra.

Nordea (kommer sänka), Volvo (kommer sänka) och Investor är mina främsta inkomstkällor. Aktier som Sectra och Eolus Vind må ha gått upp mycket men de ger inte mycket utdelning. Dow/Dupont/Corteva är skräp.

Direktavkastning

Jag definierar här direktavkastning som utdelning 2019 dividerat med aktiekursen när året tog slut.

En hög direktavkastning kan betyda en oväntad utdelning, en "för stor" utdelning eller taskiga framtidsutsikter så ta det här för vad det är.

En låg direktavkastning kan betyda att ett bolag hoardar sina pengar, att folk tror på en lysande framtid eller att stabilitet får folk att acceptera låga vinster. Tänk fastighetsbolag och Coca Cola.

Det numera finska Nordea gav en riktigt stor utdelning 2019, lite som en avskedspresent. 6,6% jämfört med slutkursen 2019. Därnäst kom Ford som delade ut en massa pengar trots att det inte går bra för dem. 6,4% för Ford. Trean är Volvo som tack vare en "bonusutdelning" hamnade på 6,3%.

Lägst direktavkastning i min portfölj hade Sectra (1,2%), NCC (1,3%) och Eolus Vind (1,5%). Den minnesgoda kommer ihåg att Sectra och Eolus Vind var de två aktier som gått upp mest i pris så här är det för att folk inbillat sig en lysande framtid för företagen. Jag vet inte jag. Jag tycker att det ser ut som önsketänkande efter att man blivit besviken på knackig avkastning hos storföretag.

En stor del av min portfölj, fonderna, ger ingen utdelning alls men jag bortser från dem här.

2020?

Det är svårt att förutsäga något om 2020. Vi är rätt säkra på att en del bolag, banker i synnerhet, kommer sänka sina utdelningar. Tittar man på kvartalsrapporterna så var många "inte så illa som befarat" och så fortsatte aktiepriset uppåt. "Inte så illa som befarat" betyder fortfarande att det gått stundtals knackigt eller sidledes. Det är lätt att misstänka att det kommer vara glest mellan de meningsfulla utdelningshöjningarna.

Rimligen borde frånvaron av utdelningstillväxt få aktiepriserna att sjunka, men det finns inget "rimligt" med hur saker fungerar just nu. Det trycks mycket pengar, det bollas med mycket pengar, och det finns få alternativ till att köpa aktier vilket då får priserna att fortsätta uppåt tills det blir en bubbla som spricker. Det vore bra för hela penningsystemet om vi kunde återgå till plusräntor och sluta med den konstgjorda andningen, även om det betyder att aktiepriserna ramlar ner till en lägre nivå.

Jag skulle vilja köpa mig till högre årliga utdelningar men just nu är det dyrt så jag vågar inte ens hoppas på att mina utdelningar under 2020 blir samma som 2019. Prognosen är just nu -9%.

Det var allt från mig. Hur var 2019 för er?

Gott Nytt År till er alla från alla mig!

Kommentarer

  1. Hej Daniel!
    Kul att se att det går så bra för dig! 2019 har sannerligen varit ett fint år på börsen!

    Du har väl en del bank i din portfölj liksom jag - vad tror du om gammelbankerna framöver? Överväger du att göra dig av med dem?

    Hoppas att du får en riktigt fin fortsättning på 2020!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare